گزارشی از آتلیه ۵روزه آشنایی با هندسه گره

گزارشی از آتلیه ۵روزه آشنایی با هندسه گره

دورۀ آموزشی «آشنایی با هندسه گره» توسط مهندسان مشاور ایوان عمارت طی روزهای ۲۱، ۲۳، ۲۹ و ۳۰ آبان ماه ۹۸ به مدت ۱۶ ساعت در محل دانشگاه امام جواد(ع) و شرکت ایوان عمارت برگزار شد.

جلسه اول آتلیه، با پرسش و پاسخ در مورد «هندسه» و جایگاه آن در «سنت» و «معماری سنتی» با شرکت کنندگان آغاز شد. مبانی نظری گره با ورود به بحث چهار مرتبه هندسه سنتی و معماری سنتی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به دو اصل لازم و کافی برای فهم و ترسیم انواع گره ها اشاره شد و در نهایت بر اساس این دو اصل، تمرین ترسیم الفبای گره آغاز گردید‌.

در جلسه دوم آتلیه، ضمن تعریف مفهوم هندسه، به تمرین ترسیم الفبای گره پرداخته شد. سپس با ارائه نمونه های متعدد از گره های اجرا شده در نقاط مختلف جهان اسلام به بررسی دقیق انواع گره ها و مطالعه اجمالی تلفیق آن با خط و اسلیمی در نمونه های موردی پرداخته شد. تبدیل گره از دو بعد به سه بعد در حوزه اجرا مورد بحث قرار گرفت.

جلسه ی سوم و چهارم، در روز ۲۹ آبان ماه برگزار شد. تحلیل گره های ساخته شده در مسجد جامع یزد در بازدید از این بنا انجام گرفت. گره ها در سردر ، کریاس، ایوان و زیر گنبد خوانش شد و محدودیت اجرای گره ها مورد بحث قرار گرفت. در بخش دوم، گره هایی برای فراگیران انتخاب شد و توسط ایشان باز ترسیم شد.

در جلسه پنجم، فراگیرن پس از مرور اصول طراحی، آغاز به طراحی گره جدید کردند. در ادامه به بحث پیرامون “مقرنس”، “رسمی بندی” و “یزدی بندی” پرداخته شد و تفاوت تزئینات ذکر شده مورد صحبت قرار گرفت.

دورۀ آشنایی با هندسه گره توسط آقای مهندس سید هادی رضوی (کارشناس ارشد مرمت، طراح، مجری و مشاور در امر مرمت یزد) ارائه می گردد. این دوره در راستای شناخت تخصصی مخاطبان با مبحث گره و ورود آنها به بحث فهم و طراحی گره برنامه ریزی و برگزار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *