دوره آموزشی ” آشنایی با معیارهای کیفی طراحی در محدوده بافت تاریخی”

دوره آموزشی ” آشنایی با معیارهای کیفی طراحی در محدوده بافت تاریخی”

دورۀ آموزشی «معیارهای کیفی طراحی در محدودۀ بافت های تاریخی» توسط مهندسان مشاور ایوان عمارت و با حمایت و همکاری انجمن صنفی مرمت یزد و پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد طی روزهای ۱۳ و ۱۴ شهریور ماه ۹۸ به مدت ۸ ساعت در محل دانشگاه امام جواد(ع) برگزار شد.

شروع دوره با طرح سه پرسش و دریافت نظرات و دیدگاههای شرکت کنندگان در مورد «مفهوم معماری میان افزا»، «چالش های فراروی ساخت و سازهای میان افزا در بافتهای تاریخی» و نهایتاً «معیارهای قابل احصا در خصوص معماری میان افزا در بافت تاریخی شهر یزد» همراه بود.
در این دوره، ضمن تعریف مفهوم معماری میان افزا و تبیین مفهوم بافت تاریخی و معیارهای ارزش‌گذاری آن و تمایز این بافتها از بافتهای فرسوده، رویکردهای مختلف در شکل گیری بناهای میان افزا در بافت های تاریخی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. همچنین ضمن بررسی ابعاد آسیب شناسانۀ ساخت و سازهای میان افزا در بافت های تاریخی، به ارائه مبانی و معیارهای کیفی طراحی میان افزا در بافت های تاریخی و به طور مشخص در بافت تاریخی شهر یزد پرداخته گردید. در نهایت با ارائه و تحلیل نمونه های متعدد از تجارب ساخت و سازهای میان افزا در شهر یزد، به تبیین دقیقتر و واکاوی مفاهیم و معیارها در مصادیق موجود و نمونه های موردی پرداخته شد.
لازم به ذکر است که دورۀ یاد شده توسط آقای دکتر حمیدرضا بیگ زاده شهرکی (دکترای مرمت، عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای یزد و مؤلف کتاب «بناهای میان افزا در بافت های تاریخی») ارائه گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *